Leg, struktur og gode relationer er i fokus

Legen har værdi i sig selv og betydning for børnenes indbyrdes relationer og børnefællesskabet

Legen har betydning for børns sociale og personlige læring og udvikling. Vi voksne har ansvar for alle børn trives i legen, at alle børn oplever det sociale fællesskab og har en positiv oplevelse af at være med.

Børnenes spontane og selvorganiserede lege respekteres og anerkendes med respekt og gives plads til i hverdagen.

Børnenes nysgerrighed og fantasi har stor betydning for identitetsudviklingen og trivsel.

Legen rammesættes, så vi sammen med børnene kan forme og udvikle legen. Voksen initierede lege åbner muligheden for at inddrage de børn, der eventuelt står uden for legen.

Nærvær er vigtig, vi er tæt på børnene, hvilket giver mulighed for at udvikle dialogen i legen, sætte ord på børnenes handlinger og intentioner.

Kompetencer udfordres og bevægeglæde udvikles ved at der er fokus på at etablere bevægelige og venlige miljøer både udenfor og indenfor i børnehaven.

Naturen inspirerer børnenes leg og de glemmer tid og sted for at fortrylles ind i et andet univers. Fantasien blomstrer når legehuset forvandles til en isbutik med alverdens dejlige mudderis.

Kendt struktur giver tryghed

Vi strukturer vores hverdag, så det er tydeligt for børnene hvornår de selv kan bestemme, og hvornår der er planlagte aktiviteter/skal opgaver.

Vores børn er delt i to grupper på tværs af alder – Larverne og Edderkopperne. Det er disse grupper, som børnene holder samling og spiser formiddagsmad med. Der er 3 faste personaler tilknyttet hver gruppe. Derudover deler vi børnene op i relationsgrupper - yngste-, mellem og skolegruppe en gang ugentlig til hver gruppe.

Når vi er udenfor tilrettelægger vi alderssvarende oplevelser og udfordringer, på tværs af grupperne. Det kan være små nære læringssituationer eller større projektforløb.

Udvikling af selvstændige børn

Børn har behov for den sociale, nære kontakt for at udvikles.

Vores pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i en anerkendende tilgang, hvor vi ser det enkelte barn som unikt og med mange ressourcer.

Den anerkendende tilgang handler om at have empati, respekt og tolerance i relationerne med hinanden.

Dette kommer til udtryk ved, at personalet hele tiden forsøger at møde barnet, hvor det er, og anerkende dets følelser og behov, ved at være tydelige, nærværende og autentiske voksne, der taler i en respektfuld tone til børnene.