Inde -og udemiljø med mulighed for fysiske udfoldelser og fordybelse

Udflytterbørnehave med frie rammer i Svenstrup

Vi er en kommunedækkende institution, det betyder at man kan vælge at få sit barn i Natur & Miljøbørnehaven, hvis man er bosat i hele Aalborg kommune.

Natur & Miljøbørnehaven er ligeledes en udflytterbørnehave og derfor kan dit barn afleveres og hentes to steder. På vores opsamlingssted i Aalborg C. eller i Villa Kulla i Svenstrup.

I bussen bruger vi tiden til at snakke om årstiderne, vi spotter rådyr på marken, synger eller slapper af efter en dejlig dag i det fri med frisk luft og bevægelse.

Se mere omkring vores åbningstider på denne side

Opsamlingslokaler på DUI leg og Virke, Østre Alle

Der er gode parkerings muligheder lige ved vores opsamlingslokaler og børnene kan komme sikkert til/fra vores bus.

De børn der kommer tidligt, kan medbringe egen morgenmad.

Lokalerne er indrettet med forskelligt legetøj, der er ligeledes mulighed for at spille, lave puslespil, perler og diverse kreative aktiviteter.

Villa Kulla – vores dejlige store hus i Svenstrup.

Villa Kulla er et stort gammelt hus i 3 etager med meget sjæl og charme.

Der er god plads og børnene har blandt andet to garderober, en til deres udetøj som er i børnehaven hele ugen, samt garderobe til skiftetøj og overtøj.

Vores kælder er indrettet med et stort naturværksted, hvor vi har en stor samling af udstoppede dyr.

Vi har delt børnene op i to grupper på tværs af alder, disse grupper kalder vi Edderkopperne og Larverne.

Det er i disse grupper børnene starter deres dag, når børnene fra Aalborg er kommet til Svenstrup.

Vores legeplads er en stor naturgrund med ujævnt terræn, bakker, skov, shelter og bålplads.

Ligeledes har vi et stort drivhus med brændeovn, som vi blandt andet bruger til at spise madpakker i om vinteren og om sommeren dyrker diverse grøntsager.

Legepladsen ligger op til rig mulighed for fysisk udfoldelse og små områder til fordybelse. Vi bruger legepladsen året rundt og i al slags vejr.

Vi har dyr i børnehaven – for tiden har vi kat, høns, kaniner og fisk. Børnene skiftes til at hjælpe med at passe dyrene og i weekender/ferier er det forældre der på skift passer dyrene.

Nærområdet omkring os ligger op til fysisk udfoldelse

Villa Kulla ligger i gåafstand til Flødalskoven og skrænten vi kan klatre på. Dyrelivet er rigt og hvis vi er stille når vi går i skoven kan vi nogen gange være heldige at se rådyrene.

Børnene udfordres motorisk på den stejle skrænt, hvor de er gode til at hjælpe hinanden hvis det bliver for svært at komme op.

Vi besøger også tit rævegraven, for at se om ræven har været der. Oppe i skoven har vi også et forrådnedelsesbur, hvori der ligger en død ræv. Her følger vi hele processen omkring hvad der sker med ræven efter den er død.

I den nærliggende juletræsplantagen henter vi juletræ og gran til jul.