Dialog, trivsel og læring er udgangspunktet for forældresamarbejde.

Tryghed for forældrene i Natur & Miljøbørnehaven er altafgørende for et godt samarbejde mellem forældre og personale

Vi prioriterer modtagelsen af nye familier højt, da det danner grobund for et godt samarbejde omkring barnets trivsel.

Den daglige kontakt ved aflevering og afhentning er vigtig og forældre er altid velkomne til at henvende sig til personalet, hvis de har brug for en snak omkring deres barn. Ligeledes kontakter vi også altid forældrene, hvis vi ønsker at drøfte noget omkring barnet.

Aula (vores intrasystem) er en vigtig faktor i kommunikationen mellem personale og forældre. Vi forventer, at I forældre holder jer orienteret på Aula og giver rettidige tilbagemeldinger på evt. forespørgslen omkring ferieafholdelse og fridage, så vi i fællesskab kan sikre optimal udnyttelse af eventuelle vikartimer og lignende.

Opstarten i Natur & Miljøbørnehaven

I forbindelse med opstart i Natur & Miljøbørnehaven bliver alle forældre inviteret til en opstartssamtale. Dette er også gældende, når søskende starter.

Opstartssamtalen skal give os god viden om barnet, dets liv, vilkår og personlighed.  Denne viden skal hjælpe os til at give barnet den bedst mulige opstart og indkøring i børnehaven.

Når barnet har gået i børnehaven i ca. 3 måneder afholdes der ligeledes en samtale, hvor der tales om, hvordan opstarten i institutionen er forløbet, samt der gives tilbagemelding på sprogvurdering.

Inden skolestart tilbyder vi en samtale. Vi taler om jeres barns forudsætninger for en god skolestart. I fællesskab aftaler vi hvordan vi støtter jeres barn i en positiv udvikling såsom selvhjulpenhed, selvregulering, finmotorik samt sociale kompetencer.

Trivselsevaluering af alle børn

Da vi i Natur & Miljøbørnehaven har fokus på at understøtte barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse, vil det altid være muligt at afholde yderligere samtaler hvis der er behov for dette.

Vi benytter blandt andet Aalborg Kommunes opsporingsmodel, så alle børn trivselsevalueres to gange årligt.

Opsporingsmodel - en model for tidlig opsporing (aalborg.dk)

Ligeledes kan vi i samarbejde med forældrene inddrage eksterne samarbejdspartnere såsom Tværfaglig team, familiegruppen, PPR til et dialogmøde.

Indflydelse i dit barns hverdag

Ønsker du at være med til at gøre en forskel for børnene i Natur & Miljøbørnehaven, kan forældre vælge at blive medlem af børnehavens institutionsbestyrelse.

Der afholdes ca. 4 møder om året og inddrages i principper vedrørende det pædagogiske arbejde og anvendelse af budgettet.

På det årlige forældremøde i foråret vælges institutionsbestyrelsen blandt forældre til børn i Natur & Miljøbørnehaven for 1 år ad gangen, fra 1. august til 31. juli.